کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی پویش

لباس فضایی(Thera suit)

لباس فضایی(Thera suit)

فضانوردان در زمان انجام ماموریت های فضایی خود نیازمند کسب آمادگی هایی هستند تا بتوانند شرایط ویژه و دشوار خروج از جو زمین و بودن خلا و جاذبه صفر را تحمل کنند . یکی از این آماده سازی ها ، پوشیدن یک لباس مخصوص با کش هایی بود که فشار جاذبه زمین را شبیه سازی می کرد تا فضانوردان در خلا دچار ضعف و تحیل عضلانی نشوند . تفکر استفاده از لباس فضایی به اواخر دهه ۱۹۶۰ بر می گردد که در کشور روسیه مورد استفاده قرار گرفت.

پس از مدتی کاردرمانگران روسی و امریکایی دریافتند می توان از این لباس در زمینه درمان کودکان و بزرگسالان استفاده نمود . کاربرد درمانی لباس فضایی در سال ۱۹۹۱ توسط ولادیمیر تیچینا صورت گرفت و در سال ۱۹۹۷ توسط مسینووا برای درمان کودکان فلج مغزی به کار برده شد.

این درمان مبتنی بر ۶ اصل است:

  1. مراحل آماده سازی بیمار قبل از شروع جلسات درمانی شامل ماساژ و کشش و نرمش
  2. افزایش حس عمقی
  3. تقویت عضلات
  4. بهبود راستای بدن
  5. مشارکت حرکتی فعال بیمار
  6. فشردگی و پیوستگی جلسات درمانی

این روش به نام « اصلاح فعال حس عمقی » نیز نامید می شود که الگوهای غیرطبیعی را کاهش داده و الگوهای عضلانی طبیعی را بهبود می بخشد.

مدت زمان هر جلسه لباس فضایی ۲ الی ۳ ساعت است و یک دوره درمانی آن حدود ۳ هفته زمان می‌برد.

این لباس در ۵ اندازه وجود دارد که شامل جلیقه، شورت، یک جفت زانوبند و یک جفت کفش مخصوص است که این اجزا توسط یکسری کش و قلابهای خاص به هم متصل می شوند.

رویکرد لباس فضایی، رویکردی مؤثر در درمان کودکان فلج مغزی می باشد و اثر درمانی آن حتی با قطع درمان نیز از بین نمی رود و این نتیجه به علت استفاده از تمرینات و فعالیتهای هدفمند و با جلب مشارکت فعال بیمار، در قالب لباس فضایی می باشد. از آنجا که این لباس هیچ محدودیت عملکردی را برای فرد ایجاد نمی کند، کودک می تواند تنوعی از الگوهای حرکتی طبیعی را بدون مزاحمت الگوهای حرکتی غیر طبیعی تجربه کند. در این رویکرد علاوه بر پوشیدن لباس فضایی، به تمرینات آماده سازی از جمله ماساژ کل بدن، تمرینات کششی، تمرینات قدرتی و هماهنگی نیز نیاز می باشد.

این رویكرد در سرتاسر كشور روسیه بعنوان یك رویكرد بومی استفاده می شود و كلینیك های مختلفی در كشورهایی مانند كانادا ،فرانسه، آلمان، استرالیا، پرتغال، سوئیس، دانمارک و… لباس فضایی را بعنوان یك روش درمانی مورد استفاده قرار می دهند.

درمانگران کاردرمانی کلینیک پویش نیز پس از آموزش دیدن دوره های مخصوص این روش و کسب مدرک معتبر ، آماده خدمت رسانی به مراجعین گرامی است .

 

توضیحات

  • آوریل 12, 2020

تکنولوژی های به کار رفته