کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی پویش
مشاوره هایی برای کودکانی که تأخیر در رشد گفتاری دارند

مشاوره هایی برای کودکانی که تأخیر در رشد گفتاری دارند

مشاوره هایی برای کودکانی که تأخیر در رشد گفتاری دارند

نباید تأخیر در رشد گفتاری را با تأخیر در یاد گرفتن صحبت کردن به طور قابل فهم اشتباه کرد. تأخیر در رشد گفتاری به معنی تأخیر در شروع بیان کلمات با معنی به صورت تکی و پس از آن کنار هم گذاشتن دو یا سه کلمه بامعنی است. تکلم به صورت قابل فهم پدیده‌ای است که به‌تدریج ظاهر می‌شود و نقایص کلامی خفیف در کودکان خردسال بسیار شایع است.

مشاوره هایی برای کودکانی که تأخیر در رشد گفتاری دارند:

  • وقتی کودکتان با چیزی بازی میکند ،شما هم روی آن متمرکز شوید و بدقت آن را توصیف کنید و به چیزی که او نگاه میکند نگاه کنید،درباره اش توضیح دهید به سمت آن وسیله ژست(مانند کسی که میخواد آن را بردارد) بگیرید.
  • با کودکتان بازی های مشارکتی با بچه مثل گنجشک پر…انجام دهید.
  • رفتارهای صوتی کودک را تقلید کنید و بجای آن تک کلمه ساده و رایج قرار دهید.مثلا کودک میگوید با ،شما بابا را قرار دهید.
  • موقیعت های و فرصت های متعدد ارتباطی را بوجود بیاورید تا کودک مجبور شود از کلام استفاده کند. مثلا زمانیکه کودک چیزی را میخواهد دو گزینه انتخابی برای او بوجود بیاورید تا کودک مجبور به انتخاب شود.
  • شبیه رادیو روشن باشید ،درباره همه ی موضوعی هایی که کودکتان به آن توجه کرد توضیح دهید.
  • توضیحاتتان با صدای بلند و رسا باشد.
  • لحن گفتارتان بصورت آهنگین باشد.
  •  گفتار از لحاظ دستوری باید ساده باشد از افعال مجهول استفاده نکنید در استفاده از ضمایر دقت کنید.
  • اشارات غیر کلامی را نپذیرید.چیزی را با اشاره به کودک ندهید.
  • وقتی کودک میخواهد یک کلمه را یادبگیرد میتوانید درباره آن کلمه نقاشی بکشید.
  • تمرینها همیشه دارای زمانبندی مشخص داشته باشد.
  • اجازه ندهید کسی کودک را تمسخر کند یا برای شیرین زبانی به خاص صحبت کردن تشویق کند.
  • از بازی هایی استفاده کنید که ۵ حس را درگیر کند.مثل خمیر بازی….
  • سرعت گفتار خود را پایین بیاورید و مکث بین کلمه ها را افزایش دهید ، (فرض کنید میخواهید زبان دوم یادبگیرید وکسی با سرعت زیاد با شما حرف بزند.)
  • از گفتار کودکانه و همراه با اشاره استفاده نکنید،مگر اینکه درک کودک پایین باشد.
  • یک آلبوم تصویری بسازید،آن را به طبقه های حیوانات،میوه ها،اشیا….تقسیم کرده و بصورت جداگانه در مورد آن حرف بزنید.
  • شعرهای ساده را در برنامه تان قرار دهید و کودک را تشویق کنید که همخوانی کند .
  • زمانیکه کودک چیزی را میخواهد به او نگاه منتظرانه داشته باشد.
  • از سری فعالیتهای متوالی استفاده کنید:اعمالی که اغلب برای کودک تکرار میشود و با توالی خاص رخ میدهند و کودک هر بخش از توالی را میبیند و برای مشاهده مرحله ی بعد آماده میشود.
  • هرگونه آغازگری کودک خود در هربافتی چه کلامی و چه با استفاده از ژست را تشویق کنید.
  • اسباب بازی کودک را درون ظرف سر بسته قرار دهید ولی ظرف شفاف باشد ودرون آن مشخص باشد تا کودک تشویق شود انتخاب کند.
  • عادات روزانه و ترتیب توالی روزمره را تغییر دهید.مثلا به کودک ابتدا کفش بدهید بپوشد سپس جوراب تا کودک مجبور شود اعتراض کند.
  • بر جنبه‌های ارتباطی تغذیه و ایجاد حس خوب نسبت به غذا خوردن تأکید کنید

حسن فراهانی آسیب شناس گفتار و زبان

 

پاسخی بنویسید